اليعقوبي ( مترجم : آيتي )

316

تاريخ اليعقوبي ( فارسي )

فرزندان هاشم عبارت بودند از عبد المطلب و شفاء كه مادرشان سلمى دختر عمرو بن زيد بن [ 1 ] خداش بن عامر بن غنم بن عدى بن نجار است ، نام نجار : تيم الله ابن ثعلبة بن عمرو بن خزرج بود ، و نضلة بن هاشم [ كه مادرش اميمه دختر عدى ابن عبد الله است [ 2 ] ، و اسد ] پدر فاطمه بنت اسد مادر على بن ابى طالب ع كه مادرش قيله دختر عامر بن مالك بن مطلب است [ 3 ] ، و ابو صيفى كه جز از رقيقه دخترش نسل وى منقرض گرديد ، و صيفى كه در كودكى مرد [ 4 ] ، و مادر آن دو هند دختر عمرو ابن ثعلبة بن خزرج است ، و ضعيفه و خالده [ 5 ] كه مادرشان واقده دختر ابو عدى مىباشد ، و حنه دختر هاشم كه مادرش ام عدى دختر حبيب بن حارث ثقفى است . [ 6 ] هاشم چون خواست به شام رود همسر خويش سلمى دختر عمرو را به مدينه برد تا نزد پدر و بستگانش باشد و فرزندش عبد المطلب را نيز همراه داشت ، پس چون هاشم وفات كرد سلمى در مدينه اقامت گزيد . مطلب بن عبد مناف پس از برادرش هاشم امر مكه را بدست گرفت و چون عبد المطلب بزرگ شد مطلب از جاى او خبر يافت و توصيف او را شنيد . مردى از تهامه از مدينه عبور كرد و در آنجا پسرانى را ديد كه تيراندازى مىكنند و در ميانشان پسرى است كه هر گاه تيرى بنشان مىزند مىگويد : منم پسر هاشم ، منم پسر سيد بطحاء . مرد تهامى به او گفت : اى پسر ، تو كه هستى ؟ گفت : منم شيبة ابن هاشم بن عبد مناف [ 7 ] . پس آن مرد بازگشت تا به مكه رسيد و مطلب بن عبد

--> [ 1 ] زيد بن لبيد بن حرام بن خداش . [ 2 ] بگفته ابن اسحاق مادر نضله و شفا زنى از قضاعه بود . [ 3 ] عامر بن مالك خزاعى . [ 4 ] مادر ابو صيفى و حيه هند بوده است و از عبارت نام خواهر ابو صيفى افتاده است . [ 5 ] ابن اسحاق مىگويد مادر ضعيفه و ام خالده دختر ابو عدى ما زنى بود . [ 6 ] ابن اسحاق مادر ابو صيفى و حيه راهند ، و مادر عبد المطلب و رقيه را سلمى نوشته است و در عبارت ابن واضح نام رقيه نيست ( سيره ابن هشام ج 1 ص 119 ) . [ 7 ] بگفته بعضى نام عبد المطلب عامر بود ( معارف ص 33 ) .